Psykologia 1 | Psykologia 2 | Psykologia 3 | Psykologia 4 | Psykologia 5
Mitä psykologia on?
- määritelmä
- psykologia ja muut tieteet
- Osa ihmisen toiminnoista tietoisia, osa tiedostamattomia
- Biologinen (hormonitoiminta, hermostollinen toiminta) - sosiaalinen (muiden vaikutus) - psyykkinen (mielen toiminta) näkökulma ilmisen toimintaan
- Mitkä toiminnot kuuluvat ihmisen eri puoliin?
- Toimintakehä
Psyykkinen terveys ja hyvinvointi
- Minäkäsitys ja itsetunto
- Millainen on hyvä (terve) itsetunto?
- Miten voisit tukea kaverin itsetuntoa?
- Mielenterveys
- Terveen määritelmät
- Normaalius: kuka määrittelee normaalin?
- Elämänstrategia ja -hallinta
- Psyykkinen itsesäätely
- Pyrkimys psyykkiseen tasapainoon: hallintakeinot (coping), puolustusmekanismit (defenssi)
- Miksi defenssejä ja coping-keinoja tarvitaan?
Toiminta muuttuu ja kehittyy, ihminen oppijana
- Mitä oppiminen on?
- Mitä voidaan oppia?
- Oppimisen edellytyksiä
- Tahaton oppiminen
- Klassinen ehdollistuminen: Asioiden mekaanista yhdistämistä
Vahvistaminen, sammuttaminen
Pavlovin koirakokeet
(Opettele kirjan kaavio klass. ehdollistumisesta)
Mitä opitaan tällä tavalla? Mikä osuus ihmisen oppimisessa?
- Väline-ehdollistuminen
"Yritys - erehdys - oppiminen", seurauksista oppiminen
Thorndiken pulmalaatikkokokeet, Skinnerin sovellukset
Vahvistaminen: palkinto tai rangaistus?
Aktiivisempaa kuin klassinen ehdollistuminen, koska oppijan oivallettava uutta
Mieti esimerkkejä!
Mikä osuus väline-ehdollistumisella on ihmisen oppimisessa?
Mallioppiminen
- Jäljittelemällä oppimista
- Mitä opitaan jäljittelemällä?
- Milloin opitaan herkästi mallista?
- Banduran mallioppimiskokeet, mm. aggressiivisen käyttäytymisen mallioppiminen?
- Tietoinen ja tiedostamaton mallioppiminen
Tavoitteellinen oppiminen (kognitiivinen oppiminen)
- skeemojen (sisäisten mallien) tehtävät oppimisessa
- Oppimisen strategiat: millaisia, merkitys (pintasuunt., syväsuuntautun.) Oppimaan oppiminen
- transfer eli siirtovaikutus
- havaintokehä
- minäkuva, maailmankuva
- Miten voisit kehittää omia opiskelutotumuksiasi ja menetelmiäsi? Perustele psykologian avulla.
- Oppimiseen vaikuttavia tekijöitä: oppija, sosiaalinen ympäristö, oppimateriaali, opettaja
Ihmissuhteet ja vuorovaikutus
- Sosiaalinen havaitseminen = toisten ihmisten havaitsemista ja heidän viestiensä tulkintaa
- ensivaikutelma: ulkoisilla tekijöillämerkittävä vaikutus
- alussa tulevat asiat ratkaisevat
- Asenteet = opittu, melko pysyvä suhtautumistapa, myönteinen tai kielteinen
- vaikuttaa tiedonhankintaan, toimintaan
- voi olla puolustuskeino
- Ennakkoluulo = yleensä kielteinen asenne jotain ihmisryhmää kohtaan
- Stereotypia = kaavamainen käsitys esim. jostakin ihmisryhmästä. Usein kielteinen. (Esim.saksalaiset ovat täsmällisiä)
- Sädekehävaikutus, polttomerkki eli stigma
- Toiminnan selittäminen eli attribuutiot
- sisäiset ja ylkoiset selitykset/syyt
Viestintä
- Kielellinen (verbaalinen) ja ei kielellinen viestintä
- Suora ja epäsuora vaikuttaminen
- Mainonta, propaganda, aivopesu
Ryhmät
- Eri ryhmätyypit:
- primääriryhmä eli lähipiiri: läheinen, epämuodollinen vuorovaikutus
- sisäryhmä - ulkoryhmä (esim. Sherifin poikaleirikoe s. 132)
- viiteryhmät
- Ryhmän määritelmä: jollain tavalla järjestäytynyt joukko, jolla on yhteinen tavoite tai tehtävä. Jäsenten välillä voi olla työnjakoa ja myös ristiriitoja ja jännitteitä.
- Rooli: aseman tai tehtävän vuoksi yksilöön kohdistetut odotukset
- rooliristiriidat
- Normit: ryhmien jäsenilleen asettamia sääntöjä tai odotuksia
- piilonormit
- vastavuoroisuus
- konformistisuus eli yhdenmukaistuminen
- ryhmäajattelu: aletaan toimia kritiikittömästi ikäänkuin yhteisestä päätöksestä tai johtajan suostuttelemana. (esim. mellakat)
Miten toimintaa tutkitaan
- Millaista on tieteellinen tieto? Entä arkitieto?
- Miksi arkitieto ei sovellu esitettäväksi esim. psykologisena totuutena?
- Miten tutkimusprosessi etenee?
- Selvitä käsitteet: hypoteesi, teoria, operationalisointi, muuttuja, otos
- Mitä ja miten psykologiassa mitataan?
- Psykologian tutkimusmenetelmät:
- Kokeellinen tutkimus, laboratoriokokeet
- fysiologiset mittaukset
- kenttätutkimus, haastattelu, havainnointi, kysely
- Psykologiset testit: testityypit: älykkyystestit , projektiiviset testi, kyselyt
- Tapaustutkimus
- milloin mitäkin tutkimusmenetelmää käytetään, edut, haitat
- tieteellisen tutkimuksen peruskriteerit: luotettavuus, yleistäminen, toistettavuus
Psykologia 1 | Psykologia 2 | Psykologia 3 | Psykologia 4 | Psykologia 5